Blåbär - Superbäret från den svenska skogen

Blåbär är ett superbär från den svenska skogen. Blåbär är ett lövris och en av de vanligaste växtarterna i svenska skogar. Blåbärens bär mognar på sensommaren och har en färg som varierar från mellanblått till svart. Blåbär är uppskattade både för sin söta smak och sitt rika näringsinnehåll. Färska, torkade och frysta blåbär finns året runt i butiker nära dig!

Hälsofördelar med blåbär

Blåbär har ett högt innehåll av antioxidanter

Blåbär har ett högt innehåll av antioxidanter och bekämpar fria radikaler i kroppen. Fria radikaler, liksom andra molekyler, har elektroner som snurrar runt dem och får cellerna att reagera. När denna reaktion sker kan den skada eller till och med potentiellt förstöra en cell. Antioxidanter skyddar cellerna från att förstöras av dessa fria radikaler.

Blåbär har ett högt innehåll av C-vitamin

Blåbär har ett mycket högt innehåll av den mycket viktiga C-vitaminen. Kroppen behöver C-vitamin för att upprätthålla friska vävnader och blodkärl samt för att hjälpa till att producera kollagen för ben och bindväv. C-vitamin bidrar också till att immunförsvaret fungerar ordentligt.

Bild på massvis med blåbär som ligger på ett bord.

Blåbär har ett högt innehåll av B-vitamin

Blåbär innehåller mycket B-vitamin och särskilt den viktiga folsyran. B-vitamin är en grupp vattenlösliga vitaminer som spelar en viktig roll för att hjälpa till att metabolisera kolhydrater, fetter och proteiner för energiproduktion. Folsyra eller folat har många funktioner som proteinmetabolism, celldelning och bildning av röda blodkroppar. Den påverkar även hjärnans funktion eftersom den utgör en del av myelinet, som isolerar nervcellerna så att de snabbt och effektivt kan skicka meddelanden från en del av kroppen till ett annat organ eller en annan vävnad. Detta kan bidra till att förebygga sjukdomar som Alzheimers sjukdom och demens.

Blåbär innehåller många mineraler

Blåbär innehåller också många mineraler, såsom magnesium, järn, zink, fosfor, kalium och kalcium.

Blåbär kan skydda din syn

Studier har visat att konsumtion av blåbär kan hjälpa dig att förebygga åldersrelaterad makuladegeneration (AMD). AMD är en ögonsjukdom som orsakas av skador på en del av näthinnan som kallas makula (gula fläcken). Gula fläcken är ansvarig för den centrala synen så när den skadas av denna sjukdom förlorar människor sin förmåga att se rakt fram tydligt eller överhuvudtaget, beroende på hur avancerad sjukdomsprocessen har blivit.

Olika sätt att använda blåbär

Blåbär kan ätas både färska och torkade. Torkade blåbär kan användas i kakor, kakor, muffins eller helt enkelt som ett mellanmål med yoghurt eller flingor.

Färska blåbär är utsökta i sig själva, men de är också goda när de blandas i havregrynsgröt eller müsli till frukost, strös över glass och våfflor, blandas i smoothies, göras till sylt och gelé eller läggas till i fruktsallader.

Eller varför inte baka kakor med blåbär, eller göra en blåbärssoppa? Möjligheterna att använda blåbär är helt enkelt oändliga!

Närbild på blåbär i en skål.

Olika sorter av blåbär

Det finns många olika sorters blåbär. Den vanligaste är den lågbuskiga eller vilda blåbären, som växer i Europa och Nordamerika. De lågbuskiga blåbären är små bär som växer nära varandra på buskar med långa grenar och har en mycket söt smak. Men det går också att odla högväxande sorter som Duke, Bluecrop och Blueray, som ger mycket större frukter än sina vilda kusiner. Dessa växter går bra att odlas i hela Sverige eftersom de trivs på högre breddgrader där somrarna är svala.

Att tänka på innan du köper blåbär

När du köper färska, frysta eller torkade blåbär är det viktigt att kontrollera att de är ekologiska och fria från bekämpningsmedel. Om det är möjligt bör du köpa lokalt producerad frukt, eftersom du då kan vara säker på att bären har plockats när de är mogna.

Färska blåbär har en kort hållbarhet i kylskåpet. Torkade och frysta bär kan hålla i månader om de förvaras på rätt sätt, även om de kan förlora en del av sin smak med tiden på grund av frysbränna från konsoliderade iskristaller som växer till större molekyler när de utsätts för låga temperaturer (vilket påverkar hur snabbt vitaminer bryts ner).