Gojibär - Den röda diamanten full av antioxidanter

Gojibär är ett av de mest näringsrika livsmedlen på jorden. Den röda diamantformade frukten är full av antioxidanter, vitaminer och mineraler. De har sitt ursprung i Kina och brukar oftast finnas att köpa torkade här i Sverige. De antioxidativa karotenoiderna ger gojibäret dess rödaktiga färg - vilket är anledningen till att de ibland kallas "röda diamanter". Smaken och konsistensen hos gojibären liknar russin, men med en något bittrare eftersmak.

Hälsofördelar med gojibär

Gojibär har ett högt innehåll av antioxidanter

Gojibär har ett högt innehåll av antioxidanter, vilka hjälper till att skydda kroppen mot skadliga fria radikaler. Fria radikaler kan orsaka oxidativ stress och bidra till för tidigt åldrande, hjärtsjukdomar och cancer.

Gojibär har ett högt innehåll av C-vitamin

Gojibär är mycket rika på C-vitamin - en portion på 100 gram innehåller 44 gånger det rekommenderade dagliga intaget. C-vitamin är en kraftfull antioxidant som hjälper till att stärka immunförsvaret och bekämpa infektioner som förkylning, influensa och andra virus.

Gojibär har visat sig sänka blodsockernivåerna

Gojibär har visat sig sänka kunna blodsockret, minska insulinresistensen och skydda bukspottkörtelcellerna. Gojibären kan göra detta tack vare sin rikedom på polysackarider - speciella typer av kolhydratmolekyler som hjälper till att reglera kroppens reaktion på stresshormoner som kortisol.

Gojibär är rika på järn

Gojibär är rika på järn, vilket är viktigt för produktionen av röda blodkroppar. De innehåller också stora mängder viktiga mineraler som zink och selen. Dessa mineraler stödjer ditt immunförsvar, bromsar cellåldrandet och skyddar mot infektioner.

Bild på en stor mängd gojibär på ett bord.

Betakaroten minskar inflammation i hela kroppen

Den antioxidativa betakarotenet i gojibär har antiinflammatoriska egenskaper, vilket kan minska symtomen på kronisk inflammation. Denna typ av inflammation är kopplad till många sjukdomar, inklusive Alzheimers sjukdom och cancer, men även artrit, astma och psoriasis.

Gojibär har ett högt fiberinnehåll

Gojibär är mycket fiberrika. De är dessutom en utmärkt källa till olösliga fibrer, som bidrar till att upprätthålla ett hälsosamt matsmältningssystem genom att hålla tarmrörelserna regelbundna - men de innehåller också vattenlösliga fibrer som kan bidra till att sänka kolesterolnivåerna i blodet om de äts regelbundet.

Hur man kan använda gojibär

Hur äter man gojibär

Du kan äta gojibär i torkad form eller använda dem färska. Tillsätt de hela frukterna i gröt, puddingar och müsli för extra smak. Om du använder torkade gojibär kan du testa att blötlägg dem först för att återfukta dem.

Använda gojibär i matlagning

Gojibär kan användas i många olika rätter. De fungerar bra som ett alternativ till russin eller tranbär, och den vackra röda färgen får dina efterrätter att se fantastiska ut!

Använda gojibär i te

Du kan göra ett enkelt te genom att blötlägga gojibär i kokt vatten i 15-20 minuter. Detta sägs ha en energigivande effekt, och det är också bra som matsmältningshjälp efter måltider.

Hur man förvarar gojibär

Gojibär bör förvaras i kylskåpet eller på en annan sval plats bort från ljus och fukt.Du kan också frysa in dem för längre lagring. Kom också ihåg att långvarig blötläggning i vatten kan skada gojibären, så försök att använda dem så snart som möjligt om du har blötlagt dem.