Mandlar - den svenska favoritnöten fylld av näring

Mandel, en svensk favoritnöt full av näring. Sötmandel är en av Sveriges mest populära nötter. Förutom att de är goda och krispiga är de också en bra källa till hälsosamma omättade fetter, mineraler och E-vitamin. Mandel är ett hälsosammare alternativ till godis, chips och andra snacks, men kan också användas för att göra växtbaserade livsmedel som mandelmjöl och mandelmjölk.

Hälsofördelar med mandlar

Mandlar innehåller mycket E-vitamin

Mandlar har ett högt innehåll av E-vitamin, som är en viktigt vitamin för att skydda cellerna mot fria radikaler. Det har också starka antioxidativa egenskaper, vilket är viktigt för att bevara en frisk hud. E-vitamin bidrar dessutom till bildandet av röda blodkroppar, hjälper till att hålla våra ben starka och är nödvändigt för att bibehålla en normal hjärnfunktion.

Mandlar innehåller kalcium och magnesium

Mandlar innehåller mycket kalcium, vilket är viktigt för att bibehålla friska ben, stödja blodkoagulationen och en sund hjärnfunktion. Mandlar innehåller också magnesium, ett mineral som ger energi till musklerna, hjälper till att reglera nerv- och muskelfunktionen och håller immunförsvaret friskt.

Mandlar har en hög andel omättat fett

Mandlar innehåller omättat fett, vilket är bra för oss eftersom det bidrar till att sänka kolesterolnivåerna och förbättra vår kardiovaskulära hälsa. De kan också hjälpa oss att hålla en hälsosam vikt och innehåller fettförbrännande egenskaper, vilket innebär att de kan hjälpa människor som vill gå ner i vikt.

Mandlar är en bra källa till protein

Mandlar är dessutom en mycket bra proteinkälla. Människokroppen behöver protein för att bygga upp och underhålla muskler, hålla hår och naglar friska och reglera blodsockernivån. Proteiner är livets byggstenar och utan dem skulle vi inte kunna fungera ordentligt.

Bild på mandlar.

Klassiska mandlar.

Olika sätt att använda mandlar

Mandeln är en mångsidig nöt. Den kan användas för att göra många olika växtbaserade livsmedel, inklusive mjölk, olja och mjöl.

Mandelmjöl

Mandelmjöl är särskilt populärt i Sverige där det används som ett alternativ till vetemjöl när man bakar bröd och kakor. Mandelmjöl är malda, blanka mandlar som görs till ett fint, blekt vitt mjöl. Det kan användas för att göra många olika växtbaserade livsmedel som mandelmjölk, olja och mjöl. Mandelmjöl är särskilt populärt i Sverige där det kan används när man bakar bröd och kakor istället för, eller som komplement till, vetemjöl.

Mandelmjölk

Mandeln är också en mycket populär nöt för att göra växtbaserade drycker av, som t.ex. mandelmjölk, som kan användas i många recept i stället för komjölk eller mejeriprodukter. Mandelmjölk innehåller hälsosamma omättade fetter som kan sänka kolesterolnivåerna och förbättra hjärt- och kärlhälsan, samt mineraler som kalcium och magnesium som bidrar till friska ben och att gynna blodkoagulationen. Mandelmjölken har dessutom lägre nivåer av mättat fett än vanlig komjölk, vilket innebär att den är bra för hjärtat, så länge den konsumeras med måtta. Den innehåller också vitaminerna B2, B12 och D3, som bidrar till att stärka immunförsvaret, stödja energiproduktionen och hålla benen friska.

Mandelsmör

Ett annat sätt att använda mandel är i form av mandelsmör, som kan spridas på brödskivor eller rostat bröd i stället för sylt eller marmelad. Mandlar är också utmärkta i söta rätter som kakor och kex eftersom de ger konsistens samtidigt som de ger smak med sin distinkta smak. Man kan också göra chokladkakor av dem genom att blanda dem med agavesirap, kokosolja och kakaopulver - mums!