Paranötter - nyttiga och antioxidantrika stora nötter

Paranötter är en välkänd nöt i Sverige, som även är känd under namnet brazil nut. De flesta har hört talas om den, men det är inte många som stöter på den i vardagen. Paranöt är en stor, långsträckt, mörkbrun nöt som även kallas för paranöt. Den har en intressant form och dess färg gör att den sticker ut från andra nötter på marknaden idag. Den här artikeln kommer att utforska denna unika typ av nöt ytterligare för att ta reda på vad som gör dem så nyttiga och antioxidantrika!

Hälsofördelar med paranötter

Paranötter är inte bara kända för sin unika form, utan också för de många hälsofördelar de erbjuder. De är rika på antioxidanter som skyddar våra celler och organ från skador. Förutom detta är de också rika på mineraler som selen, magnesium och koppar. Samt zink, järn och kalcium som bidrar till att öka vår energinivå. De förser oss med omega 3-fetter som bidrar till hjärnans och hjärtats normala funktion.

Högt innehåll av antioxidanter

Paranötter är kända för sitt höga innehåll av antioxidanter. Detta gör dem nyttiga för hjärta, hjärna och hud genom att skydda dessa organ mot skador orsakade av fria radikaler. Antioxidanterna som finns i paranötter hjälper till att minska inflammation i hela kroppen samt förhindra nedbrytning av kollagen - vilket gör att din hud ser ung och frisk ut!

Fördelar för huden

De fettsyror som finns i paranötter främjar cellförnyelse och reparation i hudens alla lager. De skyddar också mot inflammatoriska processer som kan leda till akneutbrott eller andra ålderstecken som fina linjer eller rynkor. Dessutom är E-vitamin en naturlig fuktgivare som kan tränga djupt in i hudlagret (det innersta lagret) där den fungerar som en elastinförstärkare, vilket förhindrar att slapp hud ser ut.

Hög innehåll av selen

Paranötter har också ett högt innehåll av selen, som är ett spårämne som kroppen behöver för en sund hårväxt. Selen har visat sig förbättra immunförsvaret och förebygga hjärtsjukdomar genom att förhindra att fria radikaler skadar LDL-kolesterolet.

Paranötter för fertilitet och graviditet

Paranötter är fulla av vitaminer, mineraler och antioxidanter och är ett måste om du vill bli gravid eller försöker bli gravid. Särskilt folsyra är viktigt eftersom det har visat sig bidra till att förebygga neuralrörsdefekter (NTD) som ryggmärgsbråck hos spädbarn. Dessutom innehåller dessa stora nötter också stora mängder koppar som reglerar reproduktionshormoner som östrogen- och progesteronproduktion. Detta kan vara anledningen till att de är kända för att öka den manliga potensen också!

Högt innehåll av magnesium

Paranötter har ett mycket högt innehåll av magnesium, som är viktigt för energiproduktionen. Människokroppen behöver tillräckliga mängder magnesium för att muskler och nerver ska kunna fungera ordentligt, samt också för att stödja kroppens egen produktion av proteiner.

Bild på paranötter.

Klassiska paranötter.

Högt fiberinnehåll

Paranötter har ett högt innehåll av fibrer, vilket är viktigt för att hålla matsmältningssystemet friskt. Denna nöt har också ett lågt glykemiskt index (GI), vilket innebär att den inte får blodsockret att stiga under dagen!

Lågt sockerinnehåll

Paranötter har en låg sockerhalt, vilket är viktigt för diabetiker eller personer som försöker undvika överdrivet sockerintag. Det gör dem till ett hälsosamt val som inte orsakar toppar och dalar i blodsockernivåerna under dagen.

Olika sätt att använda paranötter

Paranötter kan ätas råa, rostade eller stekta. Paranötsköttet går lätt sönder när du använder fingrarna, vilket innebär att de är lätta att äta! De blandas också bra i smoothies och andra drycker tack vare sin mjuka konsistens.

Paranötter som mellanmål

Paranötter är så mångsidiga att de kan ätas som mellanmål både hemma och på språng. Du kan ha dem i väskan och äta en när du känner dig hungrig! Dessutom innebär deras höga fiberinnehåll att de ger dig en långvarig mättnadskänsla utan att orsaka viktökning.

Topptips: Paranötter passar bra ihop med andra livsmedel som äpplen, selleri och morötter för en hälsosam mellanmålskombination som även tillfredsställer dina smaklökar!

Paranötter i kakor och bakverk

Paranötter smakar gott i en mängd olika bakverk som kakor, muffins och brownies - men de är också goda på egen hand. Denna nöt är särskilt bra för att öka ditt intag av omega-rika fetter som har visat sig öka hjärnans hälsa.