Valnötter - Hälsosamma och allsidiga nötter

Om du letar efter ett hälsosamt mellanmål kan valnötter vara det rätta valet. Näringsvärdet hos denna nöt har gjort den populär i Sverige och andra delar av Europa. Detta trots att det egentligen inte är en nöt utan en stenfrukt. Dess höga fetthalt gör den till en utmärkt källa till omega-3-fettsyror, som har visat sig minska riskfaktorer för bland annat hjärtsjukdomar. Valnötter innehåller också antioxidanter, E-vitamin och mineraler som koppar, mangan och selen

Hälsofördelar med valnötter

Valnötter har ett högt innehåll av omega-3

Valnötter har ett högt innehåll av omega-3, vilket forskning har visat att de minskar risken för hjärtsjukdomar och andra hälsoproblem. Omega-3 kan också bidra till viktminskning genom att hjälpa till med energiproduktionen, öka ämnesomsättningen och dämpa aptiten.

Valnötter har ett högt innehåll av E-vitamin

Valnötter innehåller mycket E-vitamin som är viktigt för att upprätthålla friska celler. E-vitamin minskar också fria radikaler som är kopplade till cancer, kognitiv försämring, åldrande och hjärt- och kärlsjukdomar.

Valnötter har ett högt innehåll av järn

Valnötter innehåller mycket järn, vilket är ett mycket hälsosamt och nödvändigt inslag i kosten. Järn bidrar till bildandet av hemoglobin i blodet, vilket hjälper till att leverera syre från våra lungor genom hela kroppen. Forskning har visat att om du lägger till valnötter i din kost kan det höja hemoglobinnivåerna, vilket också bidrar till att stärka ditt immunförsvar.

Valnötter har ett högt innehåll av kalium

Valnötter har ett högt innehåll av kalium, som behövs för att kroppen ska fungera ordentligt. Kalium leder också till lägre blodtryck, reglerar hjärtrytmen och hjälper till att hålla skelettet starkt.

Bild på paranötter.

Klassiska valnötter.

Valnötter har ett högt fiberinnehåll

Valnötter har ett högt innehåll av fibrer, och generellt sett är det viktigt att ha en kost som är rik på fibrer. Det hjälper till att reglera matsmältningssystemet och även till att kontrollera vikten. Fiber mättar dig så att du äter mindre av andra livsmedel, vilket hjälper dig att hålla en hälsosam vikt. Förutom att reglera matsmältningen kan fibrer också bidra till att sänka kolesterolet. Regelbunden motion och en fiberrik kost minskar risken för att drabbas av hjärtsjukdomar med så mycket som 40 %.

Valnötter har ett lågt sockerinnehåll

Valnötter innehåller lite socker och det är bra att äta mindre socker. Socker innehåller glukos, fruktos, sackaros, maltos, laktos, maltodextrin, oligosackarider och polysackarider. För mycket socker är dåligt för hälsan eftersom det kan leda till fetma, som i sin tur kan orsaka hjärtsjukdomar. Socker skadar också kroppens förmåga att producera insulin.

Olika sätt att använda valnötter

Valnötter har en fyllig, nästan bitter smak som är mycket behaglig. De kan ätas råa som de är, eller i sallader och andra rätter som en ingrediens för att ge lite extra smak. Prova till exempel att lägga hackade valnötter i dina frukostflingor i stället för russin, för att få extra näringsämnen. Valnötter kan också användas om man gör kakor om man vill att de ska ha mer textur och krispighet.

Malet valnötsmjöl är gott

Du kan använda malet valnötsmjöl i många recept som smoothies, muffins och kakor, precis som vanligt mjöl, men med ett tillägg av hälsosamma fetter från nötter! Det har faktiskt blivit så populärt att det finns specialmaskiner som maler nötterna till mjöl utan att förstöra de essentiella oljor eller enzymer som finns i dem - på så sätt bevaras allt näringsinnehåll.

Mångsidig ingrediens vid matlagning

Valnötter är också mycket mångsidiga när det gäller matlagning. De kan rostas, bakas eller stekas utan att förlora sina hälsosamma egenskaper - de blir till och med ännu nyttigare! Detta beror på att stekning låser in näringsämnena och gör dem mer biotillgängliga för din kropp att använda (dvs. du absorberar mer av det som är bra i valnötter).

Undvik att salta för mycket

Slutligen bör du se till att alla bearbetade livsmedel som innehåller valnötter inte innehåller för mycket salt. Salt döljer smaken av andra ingredienser som socker och fett, vilket innebär att tillverkarna lägger till extra vilket ökar vår aptit trots att vi redan äter mättade fetter från nötter som dessa! Ät i princip naturliga livsmedel med mindre tillsatt salt när det är möjligt för att minska sjukdomsriskerna i samband med moderna dieter som innehåller mycket salt.