Hälsa för alla/Förälder /Det lilla barnet /Lugnande metoder för sömn

Lugnande metoder för bättre sömn

Sömnen är en viktig del av det lilla barnets utveckling. Att få barn att sova kan dock vara svårt både för barnet och för den vuxne som ansvarar för att lägga dem vid läggdags. Den här artikeln kommer att ge dig några strategier som gör det lättare för ditt barn att somna snabbt och sova hela natten!

Lugnande metoder för att hjälpa ditt barn att sova bättre

Vissa barn somnar lätt vid sänggåendet, medan andra kan ta flera timmar eller till och med kräva knep för att kunna somna. Det kan också vara frustrerande för både förälder och barn om de inte kan somna om, när de vaknar mitt i natten efter att ha sovit i endast några timmar. För vissa barn går det bra att somna om igen efter att ha fått amma eller dricka ett glas vatten. Men för andra barn som har fått dåliga sömnvanor, ibland på grund av att föräldrarna har hjälpt dem för mycket på natten, kan det vara mycket svårt för dem att återgå till ett bra sömnmönster utan föräldrarnas hjälp. Ibland kan även en mysig sängmobil vara en trygg hamn för ett barn som vaknar under natten, vilket kan skänka igenkänning och verka på ett lugnande vis inför att somna om igen.

Använd en lugnande ritual för att hjälpa ditt barn att slappna av

Ett sätt att hjälpa ditt barn att somna är att skapa en avslappnande rutin vid sänggåendet, som kan innehålla saker som att ta ett varmt bad eller läsa sagor för barnet. När du skapar den här typen av ritual varje kväll blir den förknippad med att det är dags att somna, och triggar igång en önskan hos ditt barn om att somna. Naturligtvis har olika barn olika preferenser när det gäller vad de gör innan de somnar. Det viktiga är därför inte vilken aktivitet du väljer, utan att du väljer en aktivitet som passar barnet. Det är också viktigt att tänka på hur lång tid varje steg tar, så att ritualen inte tar allt för lång tid. Ett exempel skulle kunna vara att spela mjuk musik och samtidigt ge barnet en ryggmassage tills det somnar, i stället för att lägga sig bredvid dem tills de känner sig tillräckligt sömniga på egen hand.

Sjung en lugnande godnatt-visa

Ett sista tips för dig som behöver lite hjälp med att få barnet att somna är att sjunga lugnande vaggvisor eller läsa godnattsagor. Detta ger ditt barn något att fokusera på och slappna av innan det somnar. Om du sjunger samma sång varje kväll vid sänggåendet i flera veckor i rad kan den bli förknippad med att somna, vilket också då kan göra det lättare att somna.

Se till att ditt barn får tillräckligt med sömn

Sedan för att avsluta artikeln vill vi ge dig en sak att ha i åtanke. Man brukar säga att barn behöver mellan 12 och 14 timmars sömn varje natt. Men om du är som många andra föräldrar kanske du undrar om det verkligen är så viktigt att ditt barn får så pass mycket sömn, eller om det kan fungera med mindre än 10 timmar om dagen. Men sanningen är att de flesta barn faktiskt behöver minst 12 timmars sömn varje dag, och ibland till och med mer. Detta kan vara en viktig aspekt att ha i åtanke när det gäller att planera för hur man skall lägga upp barnets sömn.


Skrivet av Veronica Nilsson

Skriv en kommentar