Mineralernas betydelse: En omfattande guide

Mineraler är oorganiska ämnen som utgör en liten del av människokroppen men som är viktiga för många kroppsfunktioner. Det finns fyra procent mineraler i människokroppen, och de kan antingen vara icke-essentiella eller essentiella. Både icke-essentiella och essentiella mineraler bidrar till den allmänna hälsan, men essentiella hänvisar till de som måste konsumeras av människor på grund av att de inte produceras i kroppen.

Mineraler kommer från livsmedelskällor som grönsaker, frukt, nötter och bönor, men kan också intas genom olika typer av kosttillskott. Vissa människor kan behöva mer än en typ av mineral beroende på deras livsstilsval, medicinska historia eller till och med åldersgrupp. I det här blogginlägget diskuterar vi de olika mineraler som vi människor är beroende av!

Vilka funktioner har de olika mineralerna?

Olika mineraler hjälper inte bara till att upprätthålla kroppens kemiska reaktioner, utan de spelar också olika andra roller. Magnesium och kalcium bidrar till normal muskelfunktion samt till nervsystemets hälsa; andra spårämnen skyddar cellerna mot oxidativ stress för optimal cellfunktion (inklusive energiomsättning).

Mineral järn

Järn är viktigt eftersom det ingår i uppbyggnaden av proteiner och hemoglobin i blodet. Det bidrar också till att skapa energi, transportera syre och hjälpa till att bekämpa infektioner. Järn bidrar också till att upprätthålla ett stabilt sinnestillstånd.

Mineral magnesium

Några av magnesiumets funktioner är att normalisera neurotransmissionen, upprätthålla ben- och tandhälsa, förebygga hjärtsjukdomar, reglera blodsockernivån och skydda cellerna från oxidativ stress. Personer med magnesiumbrist kan uppleva muskelsvaghet eller kramper, högt blodtryck, oregelbunden hjärtrytm, migrän, kramper och humörstörningar.

Mineral zink

Zink är viktigt för människan eftersom det spelar en viktig roll i regleringen av genuttryck, smak och lukt. Det hjälper också till att reglera immunsystemet genom att upprätthålla ett balanserat förhållande mellan inflammatoriska och antiinflammatoriska reaktioner.

Mineral selen

Selen är ett spårmineral som deltar i skapandet av ett antal antioxidativa enzymer, t.ex. glutationperoxidas, som avlägsnar farliga ämnen från cellerna. Selen bidrar också till att reglera nivåerna av sköldkörtelhormon genom att omvandla den inaktiva formen av hormonerna till deras aktiva form. På så sätt kan selen bidra till att förebygga eller behandla sköldkörtelrelaterade tillstånd som hypotyreos och kognitiv försämring.

Mineral kalcium

Kalcium behövs för starka ben. Ett högt kalciumintag kan också leda till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, njursten, tjocktarmscancer och benskörhet. Det är viktigt att få i sig rätt mängd kalcium varje dag, eftersom för lite orsakar sjukdomar medan för mycket kan ha negativa effekter.

Mineral jod

Jod är nödvändigt för en god hälsa eftersom det är viktigt i en kemisk reaktion som kallas jodering. Denna reaktion hjälper till att skapa sköldkörtelhormoner och reglera människans ämnesomsättning. Jod är också viktigt för produktion av energi från maten, skydd mot hudbakterier och syntes av DNA. Jod kan också förebygga kognitiv nedsättning, hypotyreos, struma, autoimmuna sjukdomar och cancer.

Mineral kalium

Kalium upprätthåller vätskebalansen i kroppens vävnader och i blodet, främjar normal hjärtfunktion genom att reglera vattennivåerna i blodet, hjälper till med muskelkontraktion och är en del av överföringen av elektriska signaler längs nerverna.

Mineral koppar

Koppar är viktigt för människor eftersom det bidrar till friskt hår, hud och naglar, hjälper immunförsvaret att producera vita blodkroppar och stödjer upptag av järn. Koppar kan också bidra till att förebygga anemi, diabetes, Alzheimers sjukdom och cancer.