Hälsa för alla/Psykisk hälsa/Metoder att sova bättre

8 sätt att sova bättre

Alla vet att det är viktigt att sova. Men hur många av oss får egentligen tillräckligt med sömn? Vårt samhälle har skapat en kultur där det inte bara är vanligt att inte sova tillräckligt, utan även att det firas. Vi känner oss skyldiga när vi inte får våra 8 timmar eller mer eftersom vi vet att det kommer att påverka vårt humör nästa dag, men också för att det påverkar oss på andra sätt som att göra oss mindre kreativa! Sömnbrist kan leda till försämrat minne och minskad uppmärksamhet, vilket är nödvändigt för kreativitet. Så vad händer om du vill vara mer kreativ? Du bör försöka se till att du får dina fulla 8 timmars sömn varje natt!

Bild på en sovande kvinna i en säng.

Lägg undan telefonen

Lägg undan telefonen minst en timme före sänggåendet. Att använda mobilen telefon eller dator innan du går och lägger dig kan göra det svårare att somna. Det starka ljuset från telefonen får hjärnan att tro att det fortfarande är dagtid, vilket minskar produktionen av melatonin, ett hormon som gör att du känner dig trött. Om du har svårt att sova kan du överväga att skaffa en gammaldags väckarklocka i stället!

Varva ner innan sänggåendet

Tänk ut kreativa sätt att varva ner före sänggåendet. Skriv i en dagbok, läs, stretcha eller lyssna på lugnande musik/naturljud. Att göra detta brukar hjälper ditt sinne att slappna av och förbereder dig för att snabbare och enklare kunna somna in.

Skaffa ett regelbundet sömnschema

Håll ett regelbundet sömnschema. Det innebär att du går till sängs och vaknar vid samma tid varje dag, även på helgerna! Detta hjälper dig att ställa in kroppens naturliga sömnrytm, samt gör det lättare att somna.

Motionera varje dag

Motionera varje dag, men inte strax före sänggåendet. Att utöva regelbunden fysisk aktivitet är bra för dig, men tänk på att träning strax innan du försöker somna ger din kropp mer energi och kan göra det svårare att somna. Om du inte kan undvika att träna på kvällen, försök att inte göra följande inom tre timmar före sänggåendet: ansträngande aktiviteter, koffein eller sockerrik mat.

Undvik alkohol före sängen

Undvik att dricka alkohol före sänggåendet. Även om alkohol kan hjälpa dig att somna inledningsvis, stör det din sömncykel och gör det svårare att sova hela natten.

Undvik arbete och studier före sängen

Undvik att arbeta eller studera precis innan du lägger dig. Detta är det är en självklarhet, men det är förvånande hur många som försöker göra det! Om du har svårt att sova kan du försöka göra dessa aktiviteter tidigare på dagen.

Skapa en avslappnande rutin

Skapa en avslappnande rutin vid sänggåendet. Detta kan innebära att du tar ett varmt bad, läser eller övar några avslappningstekniker som djupa andningsövningar.

Skapa en mörk och tyst sovrumsmiljö

Se till att ditt sovrum är mörk och inte alltför bullrig. Om du har möjlighet kan du överväga att använda öronproppar för att stänga ute extra ljud och skapa en bekväm miljö för att somna.