Hälsa för alla/Träning/Övningar vid skrivbordet

5 övningar som du kan göra vid skrivbordet

Det är ingen hemlighet att det är dåligt för hälsan att sitta hela dagen. I en nyligen genomförd studie konstaterades att långvarigt stillasittande var "förknippat med ökad risk allvarlig sjukdom". Vi vet detta eftersom människor som är mer stillasittande har högre nivåer av cirkulerande glukos som leder till skador i blodkärlen och ökad inflammation. Det innebär också att det finns mindre utrymme för friska celler att växa. Men om du sitter fast vid ett skrivbord större delen av dagen, vad kan du då göra? Du kan inte precis ta på dig dina träningskläder innan du kommer till jobbet! Det betyder dock inte att du måste finna dig i att vara ohälsosam. Det finns många övningar som du kan göra direkt vid skrivbordet utan att se ut som en idiot eller ta upp för mycket plats.

1) Squat från skrivbordsstolen

Den här är bra för att träna dina glutes och quads. Börja med att stå bredvid din stol med fötterna höftbreddsmässigt isär. Sitt ner i en knäböjsposition och gör några repetitioner, ställ dig sedan upp och upprepa.

2) Sittande axelpress

Sitt högt upp i stolen med fötterna platt på golvet och med axelbreddsmellanrum. Håll en vikt (kan vara allt från en burk soppa till en full vattenflaska) i varje hand och lyft dem till axelhöjd med handflatorna framåt. Håll din core engagerad och pressa vikterna över huvudet och sänk dem sedan långsamt tillbaka till axelhöjd.

3) Skrivbordscurls

Detta är ett utmärkt sätt att träna bicepsen. Sitt högt upp i din stol med fötterna platt på golvet och axelbreddsmässigt isär. Håll en vikt (återigen kan det vara vad som helst) i en hand och böj den mot axeln, sänk den sedan långsamt . Se till att din core och glutes är engagerade under hela övningen.

4) Tricep dips

Den här övningen är perfekt för att stärka triceps och core. Börja med att sitta högt i stolen med fötterna platt på golvet, höftbreddsmässigt isär. Håll fast i kanten av sätet med varje hand och sänk dig ner tills de är i en 90 graders vinkel mot marken, och tryck dig sedan upp igen.

5) Jägarvila

Den här övningen är bra för låren, glutes och hamstrings. Stå med ryggen mot en vägg och glid ner så att knäna är i en 90-graders vinkel. Håll denna position så länge du kan.

Det här är bara några övningar som du kan göra vid skrivbordet för att hålla kroppen aktiv. Ställ dig upp och rör på dig varje timme, men se också till att ta några minuter varje dag för att göra någon av dessa övningar. Det kommer inte bara att bidra till att förbättra din hälsa, utan du kommer också att känna dig mer produktiv och mindre stel i slutet av dagen! :)