Jordnötter - Rika på protein och energi

Nötter är ett hälsosamt mellanmål som kan avnjutas med måtta. Det finns många olika typer av nötter, men jordnötter är en av de mest populära och välkända sorterna. De är dessutom rika på protein och energi! I det här inlägget kommer vi att diskutera allt du behöver veta om jordnötter.

Hälsofördelar med jordnötter

Jordnötter är en bra källa till protein och energi. En handfull jordnötter innehåller cirka 28 gram protein, vilket är ungefär lika mycket som i ett ägg! Jordnötssmör kan vara ännu mer proteinrikt med cirka 30 gram per 100 grams portion. Förutom att jordnötter är proteinrika innehåller de också nyttiga fetter som kan förbättra din hjärthälsa. Förutom dessa fördelar är jordnötter också en källa till fibrer och olika vitaminer och mineraler.

Jordnötter har ett högt innehåll av magnesium

Magnesium hjälper vår kropp att fungera optimalt och kan sänka blodtrycket hos personer med förhöjda nivåer. Detta är särskilt viktigt för dem som har högt blodtryck eller en familjehistoria av detta tillstånd. Magnesium kan också slappna av i musklerna och lindra smärta, vilket gör det fördelaktigt för patienter med fibromyalgi samt personer med ryggproblem. Magnesiuminnehållet i jordnötter ger alltså flera fördelar!

Jordnötter är en bra källa till järn

Järn är viktigt för produktionen av röda blodkroppar, som transporterar syre i hela kroppen. Våra kroppar kan inte producera järn på egen hand och vi måste istället få det från livsmedelskällor. Järnbrist kan leda till trötthet eller till och med blodbrist, så det är mycket viktigt att få tillräckligt med järn i kosten! Som tur är är jordnötter en bra källa till detta näringsämne med cirka två milligram per 100 grams portion (som jämförelse: ett ägg innehåller cirka sex milligram).

Jordnötter har ett högt innehåll av folat

En av anledningarna till att jordnötter är så bra för dig är att de innehåller folat. Folat är ett viktigt vitaminliknande ämne som hjälper kroppen att producera och upprätthålla nya celler. Det spelar också en roll i produktionen av DNA och RNA, vilket är viktigt för celltillväxten. Följaktligen kan en brist leda till många brister i kroppen, till exempel depression och anemi.

Jordnötter har ett högt innehåll av E-vitamin

Jordnötter har ett högt innehåll av E-vitamin och detta är ett näringsämne som har många hälsofördelar. E-vitamin kan bidra till att minska risken för Alzheimers sjukdom och andra kognitiva försämringar som demens. Det bidrar också till att stärka immunförsvaret och sänka kolesterolnivåerna. E-vitamin skyddar oss också mot solbränna och kan appliceras för att undvika repor eller läka utslag.

Bild på klassiska saltade jordnötter.

Klassiska saltade jordnötter.

Jordnötter har ett högt fiberinnehåll

Jordnötter är en bra källa till fibrer och detta är ett näringsämne som har många fördelar. Fiber hjälper till att reglera tarmrörelser och kan bidra till att sänka kolesterolet. Dessutom kan det skydda mot tjocktarmscancer och hjärtsjukdomar. En hälsosam dos fibrer hjälper oss också att känna oss mätta längre tack vare dess låga energitäthet. På det hela taget är fiberinnehållet i jordnötter en bra anledning att lägga till dem i din kost!

Jordnötter är en bra källa till protein

Jordnötter är en utmärkt proteinkälla. En handfull jordnötter innehåller cirka 28 gram protein, vilket är samma mängd som i ett ägg! Jordnötssmör kan vara ännu mer proteinrikt med cirka 30 gram per 100 grams portion. Förutom att jordnötter är proteinrika innehåller de också nyttiga fetter som kan förbättra din hjärthälsa. Förutom dessa fördelar är jordnötter också en källa till fibrer och olika vitaminer och mineraler.

Olika sätt att använda jordnötter

Jordnötter är ett perfekt mellanmål om du vill ha energi utan att bryta budgeten. Att blanda jordnötter med kokosflingor, russin och cashewnötter ger en prisvärd men välsmakande kombination som får dig att vattnas i munnen på några sekunder!

Jordnötter i matlagning

I det sydasiatiska köket används jordnötter ofta i grytor och såser. Den thailändska jordnötssås som ofta serveras på restauranger har blivit populär även bland svenska konsumenter - den är det perfekta tillbehöret till kyckling, ris, nudlar och räkor! Du kan enkelt göra denna sås själv genom att blanda ihop kokosmjölk, curry, vitlök och jordnötter, för en autentiskt smakande jordnötssås.

Mal jordnötter till jordnötsmjöl

Malda jordnötter är ett kolhydratsnålt alternativ till vetemjöl. Det innehåller mer protein och fibrer, men mycket färre kolhydrater än vanligt vetemjöl. Det finns även fettreducerat jordnötsmjöl att köpa, vilket innebär att man kan komma ner lite gällande kaloriinnehåll.

Tips på andra sätt att använda jordnötter

Jordnötsallergi och jordnötsallergiker

Jordnötsallergier är en sak att tänka på innan man köper jordnötter. En allergi uppstår när kroppens immunsystem reagerar ovanligt mot ett visst livsmedel, ofta för att det inte känner igen proteinerna i det som är ofarliga. Om du är allergisk kan det orsaka nässelutslag eller anafylaktisk chock (en allvarlig reaktion som påverkar andning och blodtryck) om du äter jordnötter.

Fem procent av alla barn i åldern 4-18 år i Sverige är allergiska mot jordnötter, eller nötter i allmänhet. Vissa kan till och med reagera starkt även om bara någon i närheten öppnar en påse med jordnötter!